Barnen tog första spadtagen på nya skolan i Rimbo

De framtida eleverna stod i fokus när bygget av den nya skolan i Rimbo fick sin symboliska start idag. Flera tiotal förskolebarn från Rimbo med omnejd var på plats för att gemensamt ta de första spadtagen på platsen där det inom två år ska stå en ny skola. Först bjöds det på varmkorv och festis innan barnen strax efter kl.13 under stort stoj fick sätta spadarna i en symbolisk sandhög på platsen. Innan det hela var slut fick de även lämna teckningar och föremål som de tycker symboliserar vår tid i en tidskapsel som kommer att grävas ned under skolan. 2020 ska den nya skolan med tillhörande kulturscen stå kvar – i lagom tid för att barnen som deltog idag ska kunna börja sin skolgång i en ny skola med trygga och moderna lärmiljöer utformade för dagens och morgondagens behov.

De framtida eleverna lägger ned föremål i en tidskapsel som ska grävas ned under skolan.

Det har förekommit oro på sistone kring medieskriverier om att det ”skärs ned” på skolan. Därför vill vi förtydliga att ingenting har förändrats avseende vad samverkansstyret fattade beslut om att skolan ska innehålla. Vi tog beslut om en skola för 350 elever med goda lärmiljöer. Detta står fast, investeringen har inte skurits ned. Rimbo kommer få en ny modern skola med trygga och välanpassade lärmiljöer. Bra för eleverna och bra för Rimbo tycker vi!