God jul och gott nytt år!

Nu börjar det bli dags att runda av 2017 med jul- och nyårsfirande och när vi är tillbaka är det valår! Det har varit en intensiv julmånad. Här är några av händelserna:

Stort steg framåt för Norrtälje kommun i SKL:s skolrankning

I början av december kom SKL:s skolrankning som visade att Norrtäljes skolor tagit ett stort kliv från plats 113 av landets kommuner till plats 75. Glädjande siffror men mycket arbete återstår att göra! Läs mer här.

Besök från oppositionslandstingsrådet Jens Sjöström

På lucia fick vi besök av oppositionslandstingsrådet Jens Sjöström som ville besöka Norrtälje kommuns gröna näringar. Under dagen besökte vi först Rimboföretaget EWF som arbetar med att representera och sälja produkter inom grön teknik. På bilden visar de upp sin bestseller, en smart soptunna som bl.a. själv larmar när den är full – med hjälp av sådana har soprundorna minskat med runt 80% i de kommuner som använder dem. Att enorm potential finns i grön teknik framstod mycket tydligt – det gäller bara att utnyttja den!

På eftermiddagen besökte vi Billinge gård, ett lokalt lantbruk som nått framgång genom att satsa ekologiskt. Även här var det tydligt att framtidsutsikterna är goda för de gröna och ekologiska näringarna!

Det är mycket glädjande tycker vi att det vårt lokala näringsliv är så pass framstående i dessa framtidsbranscher och det gäller att politiken gör sitt för att ge dem rätt förutsättningar!

Årets sista kommunfullmäktige

Årets sista kommunfullmäktige gick av stapeln den 18 december, och viktiga beslut togs för att öka jämställdheten, tryggheten och invånarnas påverkansmöjligheter i kommunen! Hör Ulrika berätta mer nedan.

Ulrika Falk sammanfattar årets sista kommunfullmäktige 2017

Hör kommunalråd Ulrika Falk (S) sammanfatta årets sista kommunfullmäktige, som bland annat innefattade beslut om e-förslag, ny trygghetspolicy och deklaration om jämställdhet.

Posted by Norrtälje kommun on Tuesday, December 19, 2017

Invigningsceremoni för bygget av Norrtäljes nya brandstation

Den 19 december invigde kommunalråden Ulrika Falk (S) och Anders Olander (C) officiellt bygget av Norrtäljes nya brandstation med en invigningssprängning! ”Detta är en stor och viktig investering för ett framtida och tryggt Norrtälje, med en arbetsmiljö som är optimal för räddningstjänsten och för de anställdas hälsa.” sade Ulrika.

Inte minst har det varit ett väldigt händelserikt år – här är några av de saker vi minns:

Vi önskar er alla en god jul och ett gott nytt år!