Kunskapsresultaten för kommunens niondeklassare de högsta som uppmätts!

Nu står det klart att kunskapsresultaten för de elever som lämnade grundskolan i somras är de högsta som någonsin uppmätts i kommunen. Preliminära siffror visade detta redan i somras, och det är nu bekräftat. Det genomsnittliga meritvärdet för niondeklassare är i år 232,2 poäng, att jämföra med 222,0 ifjol och rikssnittet som ligger på 222,8 (meritvärde är en sammanräkning av betyg för ansökan och antagning till gymnasieskolan, högskola/universitet eller annan eftergymnasial utbildning). Andelen behöriga till gymnasiet ökade samtidigt från 83% till 85,2%.

”Att kunskapsresultaten i våra skolor ska öka är ett av de viktigaste målen i det pågående arbetet med att lyfta kommunens skolor. Det är mycket glädjande att se att utvecklingen går åt rätt håll. De kunskapsresultat vi ser nu är de högsta som uppmätts i kommunen. Vi är mycket stolta över våra lärare och elever som gjort detta möjligt. Nu fortsätter vi utvecklingen mot att bli en av Sveriges bästa skolkommuner år 2020.” säger Olle Jansson (S), ordförande i barn- och skolnämnden.