Statsministern sommartalade i Norrtälje!

Det var stor folkfest med runt 700 besökare trots spöregn när statsministern under söndagen höll sitt årliga sommartal i Norrtälje. Ulrika Falk, kommunstyrelsens ordförande, inledde med att hälsa välkommen innan Lars Winnerbäck äntrade scenen för att värma upp publiken. Även SSU:s ordförande Philip Boström och S-studenters ordförande Nasra Ali eldade på publiken innan statsministern äntrade scenen. Stort fokus lades på behovet av att satsa på vården, omsorgen och skolan istället för skattesänkningar för de som tjänar mest och vikten av att hålla SD utanför inflytande. Båda ämnena rev ned stora applåder och jubel.

Sommartalet var inte det enda statsministern hann med under sin dag i Norrtälje. Före sommartalet besökte han Ängsgårdens äldreboende där han satt ned och samtalade med såväl boende som medarbetare. Behovet av fler kollegor och bättre  arbetsvillkor var något som berördes, vilket statsministern också kunde lova under påföljande pressträff på Hotell Roslagen. Bland annat ska minst 90%  av anställda inom kommun och landsting vara tillsvidareanställda, det ska skapas fler utbildningsplatser för undersköterskor och minutscheman i hemtjänsten ska bort om Socialdemokraterna får bestämma.

Sommartalet kan du se här.

De vallöften statsministern presenterade kan du läsa här.