Vi är garanten mot ett uppdelat samhälle – och mot SD:s inflytande

Vår region växer starkt. Vi blir fler därför att det föds fler barn men också för att fler väljer att flytta till vår storstadsregion, både från övriga delar av Sverige och omvärlden. Det är bra att fler vill bo här och få uppleva allt det vi tycker är bra i vår del av Sverige.

Det innebär samtidigt att vi behöver bygga fler skolor, bostäder, sjukhus, äldreboenden och förbättra kollektivtrafiken. Vi har under denna period i kommunerna där vi styrt påbörjat det arbetet. Vi har anställt historiskt många nya lärare, ökat byggandet av och stoppat utförsäljningar av hyresrätter samt sett till att ungdomar kommit i arbete. Vi har valt välfärdssatsningar framför skattesänkningar.

Vi vill fortsätta en politik som prioriterar fler lärare i skolan, en bättre äldreomsorg och fler hyresrätter med målet att kunna garantera våra ungdomar ett första boende.

Vår ambition är att kunna skapa en majoritet för vår politik. Men vi är samtidigt ödmjuka inför att det sällan är så att ett parti får egen majoritet i ett kommun- eller landstingsval i Stockholmsregionen. Kompromisser och förhandlingar är en viktig del av arbetet efter ett val.

Med ett osäkrare politiskt läge är det än mer angeläget att väljarna får veta i förhand vad som är förhandlingsbart och med vem olika partier vill göra upp med. Vi vill därför deklarera vår position.

Vi vill i första hand jobba med de som vill värna och utveckla välfärden men vi är också ett parti som är öppet för samarbeten med alla de krafter som står upp för demokratins grund om alla människors lika värde, både i ord och handling. Det innebär att vi bara utesluter samarbete med Sverigedemokraterna. Ett parti som delar upp och splittrar Sverige och Stockholm kan inte utgöra grunden för en majoritet i kommunerna och landstinget i Stockholmsregionen. Ett parti som väljer en talman som ifrågasätter om judar och samer är svenskar kan aldrig räkna med samarbete med oss.

Det handlar om värderingar men också om att ett parti som har den synen inte kan lösa viktiga problem i vår region. Hur kan man exempelvis tro att nyanländas rätt till en bra integration underlättas av att religiösa friskolor tillåts expandera eller att hjälp till ett första arbete kraftigt minskas? Hur blir barns rätt till en bra utbildning starkare av att spara bort närmare 1000 lärartjänster bara i Stockholm stads ytterstadsskolor? Hur kan kvinnors rätt att bestämma över sitt eget liv förenas med Sverigedemokraternas vilja att begränsa aborträtten? Det är förslag som Sverigedemokraterna driver och där vi inte tänker kompromissa om de rättigheter som Sverigedemokraterna angriper.

Av principiella skäl – men också för att vi står i hård kontrast mot en sådan högerpolitik – kommer vi inte på något sätt göra oss beroende av denna politik eller detta parti. En kommun- eller landstingsledning som vilar på passivt stöd av Sverigedemokraterna kommer förr eller senare bli beroende av deras stöd och tvingas till förhandlingar i frågor som handlar om människosyn, öppenhet och den svenska samhällsmodellen. Därför är vi nu tydliga. Vi är ett samarbetsparti som i olika kommuner regerar såväl blocköverskridande som i traditionella block.  Om Sverigedemokraterna blir vågmästare kommer vi söka så breda lösningar som är nödvändiga för att värna demokrati, välfärd och stabilitet. Det är vår position. Den är vi tydlig med mot väljarna. Vi är, och ska vara, en garant för att SD inte får makt.

Nu är det dags för övriga partier att redovisa hur de tänker. Beskeden från Moderaterna har varit många och minst sagt motsägelsefulla, både nationellt, regionalt och lokalt i Stockholmsregionen. I landstinget har alliansen redan gjort sig beroende av Sverigedemokraternas röster. Kommer allianspartierna i Stockholmsregionen att vara beredda att styra med aktivt eller passivt stöd av Sverigedemokraterna?

Karin Wanngård, finansborgarråd Stockholms stad

Erika Ullberg, landstingsråd i opposition Stockholms läns landsting

Ulrika Falk, kommunstyrelsens ordförande i Norrtälje

Marie Axelsson,kommunalråd i opposition Sigtuna kommun