Framtidskontrakt för Norrtälje kommun

Norrtälje kommun behöver fler sjuksköterskor, lärare och hyresrätter - inte fler skattesänkningar. Läs om vårt framtidskontrakt för Norrtälje kommun.

Tycker du som oss? Engagera dig för valseger!
Vi sparar dina personuppgifter i enlighet med PUL

Tack,

Vi har nu tagit emot din registrering

Framtidskontrakt för Norrtälje kommun

Vi har bytt inriktning för Norrtälje kommun – från Moderaternas privatiseringar och skattesänkningar till investeringar i skola, välfärd och hyresrätter. Vi märker nu att det ger effekt. Kunskapsresultaten i skolan höjs, vi har fler medarbetare inom vården och omsorgen och bostadsbyggandet når rekordnivåer. Men mycket återstår att göra. Vi har samlat våra viktigaste vallöften i ett ”Framtidskontrakt för Norrtälje kommun” med fyra övergripande kontraktspunkter.

1. Alla ska bidra, ingen ska lämnas efter

Nyanlända och arbetslösa ska snabbt komma i jobb och utbildning, fler ska lämna skolan med godkända betyg och välfärden ska finnas där när du behöver den. Så bygger vi samhället starkt, men för att klara av detta krävs det att vi investerar i det gemensamma samhällsbygget istället för att sänka skatten.

Vi ska göra följande:

• Skapa snabbare integration genom krav på arbete, praktik, utbildning och språkträning.
  • Prioritera investeringar i skolan framför skattesänkningar.
  • Garantera alla unga sommarjobb.
  • Säkerställa att vård och omsorg finns tillgänglig där behoven finns.

2. Investeringar i trygghet går före skattesänkningar

Vi kan aldrig acceptera att otrygghet sprider ut sig! Alla invånare ska känna sig trygga överallt i kommunen, vare sig det handlar om en känsla av otrygghet på vissa platser i kommunen eller otrygghet i exempelvis skolan. Norrtälje kommun ska vara tryggast i landet, därför satsar vi på ett flertal trygghetsåtgärder.

Vi ska göra följande:

• Investera i trygga skolmiljöer, exempelvis tryggare omklädningsrum och duschar.
  • Införa ordningskontrakt i alla skolor.
  • Satsa på trygghetsvärdar och förbättra belysningen på platser som upplevs otrygga.
  • Fortsätta utveckla samarbetet mellan kommun, polis, myndigheter och civilsamhälle.

3. Vårdens pengar ska gå till vård

Dina behov ska gå före vårdbolagens. Vi tar ansvar för att vård och omsorg finns tillgänglig där behoven finns. För att lyckas med detta måste vi fortsätta prioritera arbetet med att skapa ordning och reda och sammanhållning inom vården och omsorgen. Vi har arbetat för att bryta Moderaternas privatiseringslinje och istället strävat mot en mer sammanhållen vård och omsorg. Tillsammans med fortsatta investeringar i personalen vill vi på detta sätt fortsätta bygga Sveriges bästa vård och omsorg!

Vi ska göra följande:

• Införa en ny valfrihetsmodell inom hemtjänsten som sätter dina behov före vårdbolagens.
  • Anställa mer personal i vården och omsorgen samt satsa på vidareutbildning.
  • Säkerställa en sammanhållen vård och omsorg där alla snabbt får rätt insats och ingen hamnar mellan stolarna.
  • Ge varje födande en egen barnmorska.

4. Fler hyresrätter istället för utförsäljning

Unga ska kunna flytta hemifrån och fler få en bostad till rimlig kostnad. Många, speciellt våra unga, har inte de besparingar som krävs för att kunna köpa sitt boende och det ska inte krävas stor skuldsättning för att kunna få någonstans att bo. Vi har sedan 2014 planerat för mer än 7 gånger fler hyresrätter än vad det moderatledda styret planerade för under förra mandatperioden och vi tänker inte sakta ned. Mot det står Moderaternas förslag om utförsäljningar och marknadshyror.

Vi ska göra följande:

• Bygga 1000 nya bostäder per år varav minst 400 ska vara hyresrätter.
  • Underlätta för unga människor att få bostad genom att ge dem en bonus i bostadskön.
  • Säkerställa att det byggs bostäder över hela kommunen, inte bara i de största tätorterna.