Fira 1 maj med oss!

Efter pandemin får vi äntligen träffas och fira vår högtidsdag – första maj! Med oss kommer vi också ha Rysslands krig i Ukraina. Därför har vi i år två paroller på första maj: Sverige kan bättre och Alla folks frihet.

Så här ser programmet ut för vårt firande i Norrtälje kommun.

Hallstavik, Folkets hus, klockan 10.00

Tal av:

Markus Selin – riksdagsledamot

Ulrika Falk – oppositionsråd

Aleksandar Srndovic – ordförande Häverö S-förening & Pappers avdelning 68

Christer Hallingström – Kommunal

Musik av Malin Berglund och Rolf Hedin

Vi bjuder på fika!

Norrtälje stad, Stora torget, klockan 12.00

Firandet öppnas av Hanna Stymne Bratt, ordförande för Norrtälje arbetarekommun

Tal av:

Ulrika Falk, oppositionsråd

Henning Larsson , SSU Norrtälje

Anders Jonsson,  riksdagskandidat

Ann-Charlotte Svenander, Kommunal Norrtälje

Markus Selin, riksdagsledamot från Täby

Musik mellan talen av Sven Fredriksson, Åsa Piponius och Ellen Boström

Utdelning av arbetarrörelsens kulturpris

Vi bjuder på korv, festis och kaffe!

Efter firandet på Stora torget är alla välkomna till Folkets Hus, Galles gränd 5, där vi lyssnar på mer musik, äter tillsammans och ser Magdalena Anderssons tal från Stockholm på storbildskärm.

Sverige kan bättre och alla folks frihet!

Årets första paroll, Sverige kan bättre, handlar i grunden om att stärka Sverige. Med samma enighet som under pandemin ska vi nu hantera de samhällsproblem som försvagar vårt land. Grov kriminalitet och segregation undergräver tilliten mellan människor och segregationen driver fram parallella skuggsamhällen. Vår välfärd ska inte vara beroende av god vilja från riskkapitalister för att fungera, svenska folket ska styra den välfärd som de betalar för med sina skattepengar. Och vårt beroende av fossila bränslen är ett hot både mot klimatet och vår säkerhet. Så behöver det inte vara. Vi vill förändra det. Därför vill vi:

• Vända på varje sten för att knäcka kriminaliteten och bryta segregationen.
  • Ta tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden.
  • Skapa nya jobb i Sverige genom att driva på klimatomställningen.

Så stärker vi våra prioriteringar Sverige. För vi vet att vårt Sverige kan bättre!

Den andra första maj-parollen är i solidaritet med Ukraina i form av en solros, som är Ukrainas nationalblomma, med parollen Alla folks frihet i mitten av blomman. Alla folks frihet har koppling till det historiska vi sett senaste månaderna. Ett krig i Europa, nära oss. Svensk arbetarrörelse viker inte en tum i vår solidaritet med det ukrainska folket och deras rätt att själva bestämma sitt lands framtid. På första maj – och alla andra dagar – står vi upp för demokratin och för friheten. För vi socialdemokrater vet ju. Alla folks frihet och demokrati är enda vägen till riktig fred!