Moderata nedskärningar slår mot hemtjänstpersonalen

När det moderatledda styret drar ner på hemtjänsten så får individer i behov av hemtjänst - och personalen - lida. 75 vårdbiträden i kommunen tvingas ner i arbetstid, och vi sympatiserar å det starkaste med de vårdbiträden som nu ska försöka klara vardagen med 75% av en redan alltför låg lön.

I slutet på förra året röstade det moderatledda styret i Kommunalförbundet sjukvård- och omsorg, KSON, igenom förändringar inom hemtjänsten. Ett nytt ersättningssystem infördes, vilket kan summeras med en mening:

Lägre ersättning till utförarna, och fler kunder som får betala mer.

Det här får naturligtvis konsekvenser.
För individer i behov av hemtjänst kan det innebära att man avstår från hjälp som man egentligen behöver, som Norrtelje Tidning tidigare har rapporterat om.

Och för de anställda inom hemtjänsten börjar vi nu se vad det får för konsekvenser. Tiohundra skriver i ett pressmeddelande att de kommer att få 15 miljoner kronor årligen i sänkt ersättning med det nya systemet. Det innebär att de måste göra nedskärningar. Och nu tvingas många vårdbiträden i hemtjänsten – omkring 75 hårt arbetande män och kvinnor – ner i arbetstid med upp till 25%.

Det här påverkar våra viktiga välfärdsarbetare, som nu får mindre pengar på kontot i slutet av varje månad. Våra vårdbiträden är redan underbetalda – och vi sympatiserar å det starkaste med de vårdbiträden som nu ska försöka klara vardagen med 75% av en redan låg lön.

Återigen ser vi tydligt vad konsekvenserna blir av den moderata nedskärningspolitiken.
Välfärden behöver fler anställda, inte färre.

Ulrika Falk (S), oppositionsråd Norrtälje kommun
Hanna Stymne Bratt (S), 2:e vice ordförande Kommunalförbundet sjukvård och omsorg