Norrtälje hjälps åt!

Påskhelgen väntar, och den blir annorlunda i år med Folkhälsomyndighetens skarpa rekommendationer om att avstå från resor. Men påsken är också en efterlängtad och ljus högtid. Vi är tacksamma över förmånen att bo i vackra Roslagen och önskar er alla en fin påsk tillsammans med era närmaste.

Det politiska läget präglas just nu starkt av Corona-virusets påverkan på vårt samhälle. I Norrtälje kommun eftersträvar vi politisk samling, och vi Socialdemokrater arbetar intensivt i konstruktiv anda med fokus på att välfärdens verksamheter ska få de bästa förutsättningarna även i denna påfrestande tid. Vi vill därför börja med att tacka alla de medarbetare i välfärden som har gjort och gör ett fantastiskt arbete under den här svåra tiden.

Vi kan alla känna stor stolthet över hur den socialdemokratiskt ledda regeringen hanterar pågående kris, med både lugn och stor beslutsamhet. Det tillskott på 63,5 miljoner som kommer Norrtälje till del ska gå direkt till välfärden, det kommer vi socialdemokrater inte att backa en millimeter från.

Effekterna av coronaviruset påverkar hela vårt samhälle. Så också det politiska arbetet. Många av våra förtroendevalda behöver lägga nästan allt sitt fokus på hanteringen av corona-relaterade frågor. Eftersom situationen kräver att vi minskar nära kontakter med andra människor och att vi alla måste göra vad vi kan för att skydda äldre och andra utsatta grupper från smitta har även en tillfällig överenskommelse om kvittning tecknats mellan samtliga partier. Den innebär att alla beslutande församlingar inom kommunen minskas ned till minsta antal beslutande. Även Kommunfullmäktige i maj halveras till 31 personer, varav 7 är socialdemokrater.

Verksamheten inom vårt parti påverkas också. Nu är inte tiden att bedriva vårkampanj, dörrknackning och utåtriktade aktiviteter, och många av våra planerade möten och aktiviteter behöver flyttas fram eller få andra former. Även om vi alla kommer sakna att fira första maj som vanligt, finns det första-majmärken på expeditionen för den som vill ha.

Vi uppskattar att många av S-föreningarna i vår kommun ringer till äldre medlemmar för att höra om de behöver hjälp. Det är solidaritet i praktiken. Vi vet att vi kommer klara den här svåra tiden när vi hjälps åt. Vi vill också påminna dig, som enskild medlem, att du kan kontakta expeditionen eller någon av oss om du behöver hjälp. Även Norrtälje kommun har en plattform för att matcha enskilda invånares behov av hjälp med olika organisationer, läs mer här.

Hanna Stymne-Bratt
Ordförande Norrtälje arbetarekommun