S-förslag: Fler vårdplatser på akuten

Under Socialdemokraterna i Stockholmsregionens sjukvårdskampanj besökte Aida Hadžialić (S), finansregionråd i opposition, Norrtälje sjukhus.

Utöver att ta del av en presentation av den framgångsrika Norrtäljemodellen med en sammanhållen sjukvård och omsorg för kommunens invånare fördes även samtal om den ojämlika vården i Stockholmsregionens konsekvenser för Norrtäljeborna. En jämlik hälsa kräver tillgång till nära och trygg vård i hela länet. Vården måste finnas där behoven är som störst, inte bara där vårdbolagen vill etablera sig för att det är mest lönsamt.

Moderaterna har styrt Region Stockholm i 13 år och låtit vårdbolagen bestämma var vården ska finnas. Detta gör att många har långt till vård. Vi socialdemokrater vill att alla ska ha nära till en god och köfri vård oavsett var du bor i regionen.

Därför vill vi utöka vårdplatserna på Norrtälje sjukhus akutmottagning, vilket Aida Hadžialić och vårt oppositionsråd Ulrika Falk har tagit i hand på arbeta för i opposition och genomföra när Socialdemokraterna får förtroendet att leda region och kommun.

Vill du också minska köerna i sjukvården och se fler akutplatser på Norrtälje sjukhus? Bli medlem i Socialdemokraterna.

Läs mer om Socialdemokraternas sjukvårdspolitik.