Stå upp för förlossningsvården!

Det är kris i Stockholms förlossningsvård. Över hundra barnmorskor har sagt upp sig. Mer än 800 kvinnor har fött på en överfull mottagning bara i år. Chefer avsäger sig arbetsmiljöansvaret.

Det är ovärdigt Sveriges rikaste region. Detta är konsekvenserna av Moderaternas nedskärningspolitik.

Förra året gick regionen med ett överskott på 5,6 miljarder. Det saknas inte pengar, det saknas ledarskap från Moderaterna. 2019 beslutade Moderaterna att minska antalet förlossningsplatser och det är deras politik som har skapat en ohållbar arbetsmiljö för vårdpersonalen. Vi måste byta ut Moderaterna för personalens och patienternas skull.

Socialdemokraterna lyssnar på vårdpersonalen. Vi förstår hur illa läget är och att vården måste få mer pengar här och nu. Därför vill vi satsa 50 miljoner mer direkt till förlossningsvården och 440 miljoner mer till sjukhusen. Pengarna ska gå till mer personal med bättre villkor. Permanenta pengar för att ge trygg vård i tid. Fler ska få en och samma barnmorska och undersköterska under sin förlossning. En plan för fler förlossningsplatser måste tas fram för att skapa marginaler. Alla ska kunna lita på en trygg förlossning i Region Stockholm.

Aida Hadžialić (S), finansregionråd i opposition

Talla Alkurdi (S), oppositionsregionråd

Ulrika Falk (S), oppositionsråd Norrtälje kommun

Hanna Stymne Bratt (S), ledamot regionfullmäktige

Stå upp för förlossningsvården du också! Skriv under namninsamlingen.