Stort intresse för invigningen av Solsnäckan

Hundratals nyfikna Norrtäljebor var idag med på invigningen av nya konstverket Solsnäckan i Norrtälje hamn. Konstverket, som står mitt på det nya Sjötullstorget, har designats av Bigert & Bergström och är en sju meter hög skulptur i form av en snäcka, tusen gånger uppförstorad av den vanligt förekommande tusensnäckan i Östersjön. Konstverket är föränderligt utifrån tid på dygnet, väder, speglingar, ljud och hur människorna rör sig i och utanför snäckan. Och intresset var följaktligen stort när hundratals nyfikna åhörare tog foton och provade att gå in i det nya konstverket som ligger på en plats som binder ihop stadskärnan med den nya stadsdelen, Norrtälje hamn.

Invigningstalade gjorde Ulrika Falk (oppositionsråd, S) samt Bino Drummond (kommunstyrelsens ordförande, M), liksom konstnären Lars Bigert.

Solsnäckan i förmiddagsljuset i Norrtälje hamn.

Ulrika Falk och Socialdemokraterna har kämpat länge för utvecklingen av Norrtälje hamn.

Invigningstal framför de nybyggda bostäderna i Hamnhus 1.